Dette er et Tesla model Y batteri. Den fylder alt under bilens passagerkabine. For at fremstille det skal du bruge:
- 5 tons koboltmineraler (de fleste kobolt fremstilles som biprodukt ved forarbejdning af kobber og nikkelmalme. Det er det sværeste og dyreste materiale at skaffe til et batteri. )
- 12 tons sten til Lithium (kan også udvindes af havvand)
- 3 tons nikkelmalm
- 12 tons kobbermalm
Du skal flytte 250 tons jord for at få de nødvendige materialer:
- 12 kg litium
- 13 kg nikkel
- 22 kg mangan
- 7 kg kobolt
For at fremstille batteriet kræver det også:
- 200 kg aluminium, stål og/eller plastik
- 50 kg grafit
En Caterpillar 994A bruges til at flytte jorden for at få de mineraler, der er nødvendige til dette batteri. Caterpillar bruger 264 liter diesel på 12 timer.
Hovedparten af de nødvendige mineraler til fremstilling af batterierne kommer fra Kina eller Afrika. Meget af arbejdet i Afrika udføres af børn. Når man køber elbil, tjener Kina dog mest.
2021 Tesla Model Y OEM-batteriet (det billigste Tesla-batteri) er lige nu til salg på internettet for DKK 35.000 uden fragt eller installation. Batteriet vejer 1.000 pund (du kan forestille dig fragtomkostningerne).
Det tager 7 år for en elbil at nå netto-nul CO2. Batteriets forventede levetid er 10 år (gennemsnit). Først de sidste 3 år begynder du at reducere dit CO2-aftryk, men så skal batterierne udskiftes og du mister alle gevinster.
Og hvad med den mængde energi der er nødvendig for at bearbejde råvarer, og den mængde energi, der bruges til at slæbe disse batterier til USA, nogle gange frem og tilbage et par gange.
Så elbiler er ikke for dem, som går op i klima eller menneskerettigheder.