Projekt: Kan familie reducere CO2-udledning med 70%? JA!

Hjemmesiden indeholder reklamelinks – peger på sider, hvor jeg får en lille procentsats, hvis du handler (din pris er ikke højere end normalt). Ingen indlæg er sponsoreret eller eksternt påvirket.

Mål: Reduktion af CO2-udledning med 70% – STATUS ER 70+% OPNÅET

I vores familie har vi sat et mål. I forhold til en gennemsnitlig dansk familie, så vil vi fremover have en CO2 udledning der er minimum 70% lavere!

Læs om at hver dansker udleder 17 tons CO2 per år – og vi skal ned på ca. 3 tons i 2030 (hvis altså vi ønsker et klima i balance)!

Projektet blev starter i 2019. Her er status i marts 2024.

Læs mere om vores klimaprojekt

Vores CO2 reduktion er en del af vores familie-klimaprojekt >

De store syndere i vores CO2 regnskab

De store syndere i vores husstands CO2-regnskab frem til 2019 var:

  1. Flyrejse til Kanariske øer hver år i uge 7 = 5.000 kg. (4 personer)
    Flyrejse eks. til Nordnorge, Napoli o.l. i efterårsferien = 2.000 kg. (4 personer)
    Sommerferie ca. hver 2. år til eks. USA = 5.000 kg. (gennemsnit hvert år) (4 personer)
    Se hvordan vi har beregnet CO2 fra flyrejse >
  2. Meget bilkørsel ifm. arbejde (selvstændig konsulent) – ca. 25.000 km. om året = 3.000 kg.
  3. Kød – og ofte rødt kød – næsten hver dag

Udgangspunktet er 12 tons per person

Hver dansker udledte i 2019 17 tons per person. Heraf er ca. 5 tons offentligt forbrug (skoler, veje, bygninger, forsvaret mm.). Så vores udgangspunkt er 12 tons. Vi er 4 personer = 48 tons CO2 per år.

Dvs. at vi skal finde reducere vores CO2 udledning med 33,6 tons! Ja, vi burde nok sammenligne med vores egen udledning før 2019, men denne model er blot lettere.

Hvad har vi gjort for at reducere vores CO2-udledning

# FLYSTOP

  • Slut med at flyve. Nu holder vi ferie i Danmark og Europa. Reduktion ift. vores tidligere udledning = 12 ton. Omvendt kører vi mere på ferie i Europa i bil – det udleder ekstra 1 ton CO2 (6.000 km./år). Så en besparelse på 11 ton.
  • Vores ture ex. til Italien har vi taget med biltog fra Hamborg til Verona. Det er simpelthen fantastisk – aftensmad i spisekupeen, afslapning og hygge – mens vi kører forbi en motorvej med tæt trafik…
  • Næste skridt er nok, at vi holder ferier i nærområdet. De sidste ferier har været i Danmark og Nordtyskland – og de har været super gode – og mere afslappende!

# REDUCERET KØRSEL

  • Vi kører også generelt mindre i bil. Tager eks. toget til København. Reduktion ca. 6.000 km. per år = CO2 reduktion 1 ton. Læs om bilers CO2 udledning >
  • Vidste du, at en kold motor der kører 5 km. udleder lige så meget CO2 som en varm motor, der kører 450 km.! Derfor tager vi cyklen når vi handler ind. Og konen har fået en elcykel til arbejde fremfor en bil nummer 2 (hun har 8 km. hver vej – med stejle bakker).
  • Firmakørsel. Én af os er selvstændig konsulent. Tidligere gav det ca. 25.000 km. på landevejen i bil. Status i 2024 er, at 76% af transporten er udskiftet med tog/bus. Hver km. skiftet til tog/bus giver 120 gram per km. (og endnu mere når vi får fuld eltog drevet af kernekraft!).
    Dette er en reduktion på 2,2 ton.

# MINDRE OG LYST KØD

  • Tidligere spiste vi ca. 400 gram rødt kød per dag. I dag spiser vi i gennemsnit 200 gram kylling per dag. En CO2 reduktion fra 6,5 ton til 1,5 ton = 5 ton per år. Læs om vores fleksitar-projekt >

# EL, VAND OG VARME

  • Når det gælder el og vand, så kan vi godt mærke, at vi har fået to teenagers i huset. Vi er presset på at holde vores mål!
  • Reduktion af el-forbrug. En gennemsnit dansk familie (2 voksne og2 børn) bruger 4.500 kWh om året (kilde Bolius). Vi bruger nu 9 kWh i snit om dagen eller 3.300 kWh om året. Ifølge Energinet er CO2 udledningen 150 gram per kWh. Altså en reduktion på 0,2 ton.
  • Ja, vi har reduceret vores elforbrug trods mere streaming. Og streaming koster når servere skal køre for at sende data til os. Så de sidste 0,2 tons dropper vi…for dem har vi sat til på streaming og datatrafik.
  • Vores vandforbrug er steget til 0,3 m3 per dag (fra 0,2). Men vi ligger fortsat under gennemsnittet for en dansk familie. Gennemsnittet er 140 m3 per år. Vi ligger på 110 m3.

# …OG MEGET ANDET

  • Vi har anskaffet en kompost og smider nu ikke længere køkkenaffald i skraldebilen
  • Vi beholder vores elektronik længere
  • Vi bruger kun genopladelige batterier
  • Vores pensionsmidler står i klimavenlige investeringer
  • Vi køber mere lokal mad og helst økologisk
  • Vi har automatiske afbrydere (timere) på alt elektronik
  • Vi holder ingen daglig avis og har nej tak til reklamer og ugeaviser
  • Vi sorterer vores affald helt til fingerspidserne
  • Vi prøver at huske, at vi skal bruge Ecosia som søgemaskine (hvor de klimakompenserer)

Status opgjort via Deedster: 70% opnået

Deedster har en CO2 beregner.

Når vi laver en beregning for vores forbrug i 2019 og her i 2024, så er forskellen i CO2 udledning over 70%!

Egen status: 20 ton eller 41% opnået

Målet er en reduktion fra 48 til 14,4 (eller en reduktion på 33,6) ton per år!
En hurtig beregning viser, at vi nok har leveret en reduktion på 20 ton (mar. 2024) (beregnet ud fra ovenstående tiltag). Så der er lidt vej endnu…

Hvad er de næste skridt vi går i gang med?

Bud på hvad de næste skridt er:

  • El-bil – men så længe vi har meget sort el i DK, så vil vi hellere køre mindre (eller køre med tog) – end at skifte til el-bil
  • Endnu mere lokale ferier – mindre kørsel
  • Mindre forbrug og mere genanvendelse
  • Mindre kød
  • En varmepumpe til opvarmning af huset, men vi vil blot hellere have CO2 neutral fjernvarme fra en kernekraftanlæg (se nedenfor)
  • Vi kommer ikke til at købe solceller eller en husvindmøller. Det er simpelthen en dårlig CO2 forretning ift. “klima-tilbagebetalingstiden”. Sådan noget skal køre i stordrift – og helst som kernekraft (se nedenfor).
  • Og så må vi sandsynligvis også købe noget klimakompensation for at nå i mål – eks. støtte til plantning af skov

Og vi håber også at politikerne snart kommer i gang…

Indtil videre har de danske politikere kun snakket om klimakrise og vedtaget en klimalov. Men intet er leveret…

Hvad BURDE politikerne gøre straks:

  • Gå forrest – når man fortsat hører, at en minister tager flyveren til Aalborg, men ministerbilen kører derop og tager imod, så fatter man ikke en skid om at gå forrest og være en god rollemodel!
  • Får bestilt noget kernekraft! Vi må droppe illusionen om vind og sol. Ifølge Energistyrelsen forventes Danmarks elforbrug at stige fra 35 til 71 TWh (71.000.000.000 KWh) fra 2021 til 2030! Og det bliver vandvid at løse med sol, vind og afbrænding af alle nabolandenes skove! Blot 5 kernekraft-værker kan levere det STABILT – og samtidig dække ca. 50% af vores fjernvarmeforbrug!
    Kernekraft udleder 8-10 gram per KWh – Danmarks udledning er pt. 150 gram i gennemsnit (afhængig af sol og vind…)
  • Reducerer CO2 udledningen fra byggeri – som er én af de store klimasynder. Eks. sker der meget udstykning omkring os – og der anvendes ikke CO2 venlige maskiner, materialer osv. Og der sker absolut ingen affaldssortering…
  • Og Danmark bør droppe den politiske aftale der gør, at afbrænding af biomasse er CO2 neutralt. Faktisk svarer udledningen af CO2 fra afbrænding af biomasse til 3 ton per dansker! Men det tæller ikke med i vores udledning – mon også klimaet tænker sådan?
  • Få indført road-pricing, så folk straks reducerer deres kørsel – og tænker mere over det. Desuden kan road-pricing flytte på vores kørselsmønster og kørselstidspunkter, som igen vil reducere behovet for eks. motorvejsudvidelser.
  • Fjerne “fri kilometer” på firmabiler. Folk må gerne have firmabiler, men de skal også mærke, at det koster at køre. Desuden bør det være ulovligt, at lave en flat-rate betaling på eks. el til en el-bil – for det er identisk med fri-kilometer i adfærd.
  • Droppe reduceret afgift på el-biler, da de på ingen måde kan kategoriseres som grønne – læs mere >
  • Få sat loft på flyrejser! Eks. med en kvoteordning. Eller ved at lægge en afgift på hver take-off, da denne del er den mest klimabelastende. Så hvis man har to mellemlandinger på vej til Tenerife, så skal det koste!
  • Få banket nogle hårde CO2 afgifter på, så vi tilpasser vores adfærd. Her bør varer der er transporteret langt og/eller udleder meget CO2 få max afgift – eks. varer fra Kina, asparges fra Kina, avocado fra Chile, vin fra Sydafrika og Australien osv. osv. osv…
  • Osv.

Læs mere om vores familie-klimaprojekt >

Sammenlign priser på populære robotplæneklippere

##
VORES FACEBOOK GRUPPER:
Reklamefri gruppe om robotplæneklippere – bliv medlem >
Gruppe for Familien Plus generelt – følg gruppe >


##
Tusind tak til dig, som handler via mine reklamelinks. Du betaler ikke ekstra – og jeg får en lille skilling. Det giver mig lyst til at dele mere viden med dig. Husk at ingen indlæg eller videoer er sponsoreret – og jeg er ikke påvirket af de hjemmesider jeg linker til (derfor er der ofte links til flere hjemmesider).