Sådan tjekker du, om en brugt cykel er i orden

Når man køber brugt cykel, så er der nogle tommelfingerregler for, hvad du bør tjekke.

Tjek stelnummer

Du kan tjekke stelnummeret online. Så ved du om cyklen evt. er meldt stjålet.

Visuel inspektion

Kig på cyklen. Er der ridser på sadlen eller styret. Så har den nok været væltet. Ser lakken på rammen fin ud. Hvis lakken er revnet, kan cyklen har været udsat for et sammenstød/styrt.

Kig eks. på bagskiftere, skiftegreb osv. Det som stikker ud på cyklen. Hvis det er ridset, så har cyklen måske været i et styrt.

Kontrol af udstyret

Den bedste måde af tjekke udstyret er at cykle. Tjek bremser og gear ved at afprøve dem.

Hvis gear ikke virker, så kan det blive dyrt. Eks. på en dyr racercykel. Så husk at køre gearene igennem:
– Så tjekker du om for- og bagskifter virker (ex. ikke er skæve)
– Du tjekker bremsegreb
– Du tjekker også eks. om “dropperen”, som holder bagskifteren, er skæv (hvis gearene ikke kører ordentligt)

Kontrol af stellet/rammen

Der er 3 kontrolmuligheder for rammen – brug gerne alle 3:

  1. Mærk om lakken er revnet på skrårøret og overrøret op imod kronrøret (hvor forgaflen går igennem). Specielt vil lakken revne på undersiden, hvis forgavlen har været udsat for et tryk. Eks. hvis man har kørt ind i noget.
  2. Mål om cyklen er lige. Før en snor omkring kronrøret og tilbage til de to bagstræbere.
    De to bagstæbere er hvor baghjulet sidder. Du skal sikre dig, at snoren ikke rammer kabler undervejs. Når de to snore er strammet ud – så mål afstanden fra snoren og ind til saddelrøret – på begge sider. Der skal gerne være cirka lige langt.
  3. Den sidste test foregår ved, at du cykler uden hænder på styret. Hvis cyklen er stabil = godt. Hvis den slingrer og/eller er ustabil. Så er rammen måske ikke i orden.

Foto

Billedet i indlægget er fra en revnet Principia RexPro – den var nu let at se 🙂