Søvnpres mod søvnproblemer

Mange danskere kæmper med søvn. De bagvedliggende årsager kan være mange – stress, arbejde, parforhold, pengeproblemer osv.

Som udgangspunkt bør man altid sætte ind over for den bagvedliggende årsag. Men der er faktisk ét godt tip, som ofte kan hjælpe til en hurtigere proces.

Problemet kan nemlig også være, at årsagen faktisk er “væk”, men at man nu “frygter ikke at kunne sove”. Så snart man har ligget 5 min. i sengen, så begynder tankerne…gad vide om jeg får søvn i nat?

En metode kan være, at man sætter ind med søvnpres. Søvnpres handler om, at man presser søvnen ned til færre timer. Så hvis du normalt sover 7-8 timer hver nat, så sætter du det ned til eks. 6 timer. Og de 6 timer får du så regelmæssigt som muligt.

Om søvnpres:

  • Samme sengetid hver nat – hvis muligt
  • Pres din sovetid ned. Eks. på 6 timer. Og ikke noget med at sove ekstra – eks. en middagslur. Gå eks. i seng kl. 23 og stå op kl. 5.
  • Først efter 2-3 uger – hvor du har fået din søvn, så kan du gradvist måske øge søvnen lidt. Og kun i små skridt – eks. øge med 15 minutter. Men kun hvis du ikke får nok søvn. For måske får du nok søvn?
  • Hvis du fortsat kæmper med søvn og indsovning, så sætter du din tilladte sovetid yderligere ned…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *